شفاف بودن چطور می‌تواند به شما کمک کند تا در کارتان موفق شوید؟

اشتراک گذاری:

مارگو دوی توضیح می‌دهد که چطور می‌توانید بدون اینکه مشتری‌ها یا سودتان را از دست بدهید منصفانه‌تر و اخلاقی‌تر کار کنید.

در یک دنیای ایده‌آل، همه‌ی ما دوست داریم با خلق محصولاتی که اخلاقی تولید می‌شوند و منصفانه تجارت می‌شوند، درآمد مناسبی پیدا کنیم. ولی متأسفانه خیلی‌ها مسؤولانه کار کردن را به خاطر هزینه‌هایش پشت گوش می‌اندازند. چون به هر حال ساختن چیزها به این شکل، هزینه‌ی بیشتری دارد که معنی‌اش قیمت تمام‌شده‌ی سنگین‌تر برای مشتری و درنتیجه سفارش‌های کمتر است. غیر از این است؟ جِسی بِیکر، کارآفرین، تکنولوژیست و بنیان‌گذار پروژه‌ی پراوننس (Provenance)می‌گوید بله، غیر از این است!


شفاف بودن چطور می‌تواند به شما کمک کند تا در کارتان موفق شوید؟
مردم زیادی هستند که پیامدهای اجتماعیِ تولید کالاها برایشان مهم است. درواقع ۳۰ درصد از مصرف‌کننده‌های ساکن بریتانیا و ایرلند شمالی به موضوع مبدأ کالاها اهمیت می‌دهند. با این حال تعداد کمی از آن‌ها می‌دانند که چطور می‌توانند واقعاً از آن‌هایی که برای پیشرفت به سمتِ دنیایی با تجارت منصفانه‌تر تلاش می‌کنند، پشتیبانی کنند. این آمار، چیزی نیست که بتوانیم آن را نادیده بگیریم. اگر به گرایش های خریدِ مردم توجه کنیم، وارد شدن به این بازارِ در حال رشد سرمایه‌گذاری فوق‌العاده عاقلانه‌ای است.

پروژه‌ی پراوننس تلاش می‌کند تا محصولاتی که اخلاقی تولید شده‌اند را برای مصرف‌کننده‌ها دست‌یافتنی‌تر و خوشایندتر کند و بر این باور است که همه‌ی این تلاش‌ها با شفاف بودن درمورد کارهایتان شروع می‌شود. این پروژه که مدت زیادی نیست کارش را شروع کرده‌است، با استفاده از فن‌آوری پردازش دائمی داده‌ها در منتشر کردن داستان تولیدِ محصولات تلاش می‌کند تا مصرفِ آگاهانه را ممکن کند و شفافیت را هم در زنجیره‌های تأمینِ کالاها و خدمات بیشتر کند.

پراوننس در نهایت شبکه‌ای از تولیدکننده‌ها و دیزاینرها است که فرآیند کارهایشان را به بقیه نشان می‌دهند و صنعت‌گری و هنرمندی را ستایش می‌کنند. این پروژه که با هدف بهتر کردن رابطه‌ی ما با محصولات از طریق شفافیت و اعتمادپذیری کارش را شروع کرده‌است، در لیست ۱۰ نوآوری شگفت‌انگیز دانش و فناوری سال ۲۰۱۴ دیلی تلگراف جا گرفته است.

و اما اینکه این موضوع چطور روی شما به‌عنوان تولیدکننده‌های محصولات تأثیر می‌گذارد…

چرا باید در مورد زنجیره‌‌های تأمینِ کارم اینقدر هوشیار و صریح باشم؟

transparent1

نیکولا ژیل

خانم بِیکرِ ۳۰ ساله از طرفدارهای پروپاقرصِ رویکردِ لئوناردو بونانی به تولید کالا است. بونانی، بنیان‌گذار و مدیرعامل سایت سورس‌مَپ (Sourcemap) که در زمینه‌ی شفاف‌سازی زنجیره‌های تأمین فعالیت می‌کند، می‌گوید «بدون درک اثرهای جانبیِ تولید کالاها و خدمات، ما ممکن است از سیستم‌هایی پشتیبانی کنیم که منابع طبیعی را از بین می‌برند، مشکلات زیست‌محیطی و اجتماعی را شدید‌تر می‌کنند، و انسان‌ها و اکوسیستم‌ها را به خطر می‌اندازند. طبق عرف، زنجیره‌های تأمین مخفی نگه‌داشته می‌شوند، که این باعث محدود شدن بخشی از ذی‌نفع‌ها می‌شود که می‌توانند از مشکلات زیست‌محیطی، اجتماعی و بهداشتی و ایمنی جلوگیری کنند.»

اهمیت اینکه رقابت باید نه صرفاً بر پایه‌ی برند و قیمت، که بر پایه‌ی اطلاعاتِ قابل دستیابی برای همه باشد، روز به روز بیشتر می‌شود. تنها راه برای حرکت به این سمت، به‌کار گرفتن یک سیستم جریان اطلاعاتِ بازتر و قابل دستیابی‌تر در شبکه‌های زنجیره‌ی تأمین است. این نکته‌ی کلیدی، نسل جدیدی از مصرف‌کننده‌های وظیفه‌شناس را بار می‌آورد.

گرایش‌های مصرف‌کننده‌ها به چه شکلی در حال تغییر هستند؟

روکوس (از تولیدکننده‌های شرکت‌کننده در پراوننس)

روکوس (از تولیدکننده‌های شرکت‌کننده در پراوننس)

همان‌طور که قبل از این گفتیم، در بریتانیا و ایرلند شمالی ۳۰ درصد از مردم به مسائل مربوط به مبدأ محصولاتی که مصرف می‌کنند اهمیت می‌دهند. با این حال، آن‌ها به سختی می‌توانند با تصمیم‌هایی که درمورد خریدهایشان می‌گیرند کار مؤثری در مورد این دغدغه‌شان انجام بدهند. این مشکل، مشکلِ شفافیت و جریانِ اطلاعات است، نه مشکلِ علاقه و میل مصرف‌کننده‌ها که آگاهانه‌تر خرید کنند.

در تحقیقات گروه مشاوران بوستون و شرکت اینفورمیشن ریسورس که در آن تقریباً همه‌ی زنجیره‌‌های فروش کالا در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند، محصولاتی که در رده‌ی «مصرف مسئولانه» طبقه بندی شده بودند ۱۵ درصد فروش کل کالاها را تشکیل دادند. بر اساس همین تحقیق، فروش این کالاها در طول سه سال گذشته هر سال حدود ۹ درصد رشد کرده‌است که در مجموع ۷۰ درصد از رشد فروش کل است. این آمارها را نمی‌شود نادیده گرفت.

آیا می‌توانم بدون از دست دادن مشتری، منصفانه‌تر و شفاف‌تر کار کنم؟

شیپرایت اسکیلز (از تولیدکننده‌های شرکت‌کننده در پراوننس)

جواب ساده‌ی این سؤال، بله است. فن‌آوری انقلابیِ پراوننس به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد زنجیره‌ی تأمین‌شان را شفاف‌تر کنند، بدون اینکه لازم باشد اطلاعات حیاتی‌ای را برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در بخش‌های پایین‌ترِ این زنجیره هستند، فاش کنند. این یعنی شما می‌توانید بدون اینکه اطلاعات تأمین‌کننده‌هایتان یا هر امتیاز رقابتی‌ای که ممکن است داشته باشید را لو بدهید، مطمئن باشید که کارهای مهم را انجام داده‌اید.

اما قسمت جذاب‌ترِ داستان اینجاست:… خانم بِیکر می‌گوید: «ما می‌دانیم که در خریدهای سطح متوسط، افزایش ۲۰ درصدی قیمت یک محصول در صورتی که به‌عنوان اورگانیک، اخلاقی یا سازگار با محیط زیست فروخته شود، روی قصد کسی برای خرید آن تأثیر جدی نمی‌گذارد. درمورد کالاهایی که ارزش بالایی دارند، مخصوصاً درمورد خرید کالایی مانند الماس، مردم برای قابل‌اعتماد بودن و مسئولانه بودن روندِ تولید کالا از منبع، تضمین هم می‌خواهند».

منصفانه‌تر بودنِ زنجیره‌های تأمینِ من چه سودی برایم دارد؟

تحقیقات نشان داده‌است که محصولاتی که یک داستانِ تولید مثبت و در عین حال واقعی دارند، می‌توانند با قیمت‌های بالاتری فروخته شوند.

خانم بِیکر می‌گوید: «ما می‌خواهیم سازنده‌ها و دیزاینرها در چگونگی تولید محصولاتشان رقابت کنند، نه در قیمت‌هایشان. امروز، تمرکز مشتری‌ها روی قابل‌اعتماد بودن و شفاف بودن است».

بِلِربی گلوب مِیکرز (از تولیدکننده‌های شرکت‌کننده در پراوننس)

بِلِربی گلوب مِیکرز (از تولیدکننده‌های شرکت‌کننده در پراوننس)

در مقیاس‌های کوچک، کسب‌وکارهای کوچکِ محلی، کارکنان‌شان و فروشنده‌هایی که محصولات آن‌ها را می‌فروشند، سود اصلی را از نظر اقتصادی می‌برند. اما جامعه‌ای که این کسب‌وکارها در آن ایجاد شده‌اند هم تأثیر اجتماعی سریع این موفقیت رامی‌بیند و با رشد این شرکت‌ها، منفعت‌ها هم بیشتر می‌شود.

ارتباطی که پراوننس بین سازنده‌ها و خریدارها ایجاد می‌کند برای مأموریت این پروژه اهمیت حیاتی‌ای دارد. با باز شدنِ کانال‌های ارتباطی، خریدارها این امکان را پیدا می‌کنند که به‌دنبال اطلاعات قابل اعتماد درمورد محصولات بگردند. علاوه بر این، آن‌ها قدرت سؤال پرسیدن و آگاهانه تصمیم گرفتن را پیدا می‌کنند. از آنجا که خریدارها برای صداقت ارزش قائل هستند، با شفاف‌بودن هرچه بیشتر در سیستمِ کارهایتان مشتری‌های وفادارتری پیدا می‌کنید.

پراوننس چه کمکی به تولیدکننده‌ها می‌کند؟

جسی و گروهش می‌دانند که در طول روند تولیدِ خیلی از محصولات، آسیب‌های محیطی و اجتماعی ایجاد می‌شود، که این موضوع معمولاً با کمپین‌های تجاریِ غیرواقعی پوشانده می‌شود. اما چیزهایی که ما می‌خریم تعیین می‌کند که کدام شرکت‌ها رشد کنند و بیشتر از بقیه فرصت فعالیت داشته باشند. با این حال، در حال حاضر تصمیم‌گیریِ درست خیلی سخت است… ما درمورد اینکه چیزهایی که پول‌مان را برایشان خرج می‌کنیم چطور تولید می‌شوند اطلاعات کمی داریم و باید مدام به دنبال این باشیم که چه چیزی واقعی هست و چه چیزی نیست.

خانم بِیکر می‌گوید «پراوننس برای این به وجود آمده که این وضعیت را عوض کند و دسترسی به این اطلاعات را آسان‌تر کند. ما این کار را با پیش‌گام‌ترین شرکت‌ها شروع کرده‌ایم، که اتفاقاً به نظر تولیدکننده‌ها و دیزاینرهایی در آن‌ها کار می‌کنند،فرآیند تولید بخشی از ارزشِ محصول‌شان است. برای آن‌ها، به اشتراک گذاشتن این اطلاعات با دیگران کار معنی‌داری است. ما هم امیدواریم که با کمک به انتشار این اطلاعات به شکلی که به دیگران هم انگیزه بدهد، برای مصرف‌کننده‌ها این امکان را ایجاد کنیم که بتوانند داستان‌های تولید مشابهی برای همه‌ی محصولاتی که می‌خرند پیدا کنند».

 

 سه قدم آسان برای اینکه تولیدکننده‌ی مسئول‌تری بشوید

واقعی باشید: تصویرهای روندِ کارتان، گروه‌تان و کارهای واقعی‌تان را از طریق کانال‌های اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید. به مشتری‌ها کمک کنید تا اطلاعات‌شان را درمورد شرکت شما از دیدنِ کارهایی که انجام می‌دهید به‌دست بیاورند، نه از شنیدن چیزهایی که شما می‌گویید.

داستان‌تان را تعریف کنید: گذاشتن چند عکس از روند کارتان داخل یک وبسایت و انتظار داشتن از مردم برای اهمیت دادن به آن، بی‌فایده است. اینکه داستان واقعی‌تان را به شکلی دربیاورید که مردم بخوانند و به اشتراک بگذارند فوق‌العاده مهم است.

فکر نکنید که باید همه‌ی این کارها را تنها انجام دهید؛ هرچه باشد تولیدکننده‌ها سرشان شلوغ است. پس برای زندگی بخشیدن به این داستان واقعی، به آن‌هایی که برایشان کار می‌کنید و آن‌هایی که برایتان کار می‌کنند (تأمین‌کننده‌هایتان)تکیه کنید.

چند موردِ موفق

اِورلِین (Everlane)، پاتاگونیا (Patagonia) و خیلی از تولیدکننده‌های عضو سایت اِتسی (Etsy) و برندهای لوکس مانند هِرمِس (Hermes) این کار را خیلی خوب انجام داده‌اند. بجز این‌ها، نوآوری‌های بزرگی در کسب‌وکارهای دیگر هم دیده می‌شوند.مثلاً جان وِست تأمین‌کننده‌ی ماهیِ تون، مدتی است روی قوطی‌های کنسروش کُدهایی می‌گذارد که می‌شود با آن‌ها ماهی‌ها را تا ماهی‌گیری که آن‌ها را صید کرده‌است ردگیری کرد. اگر اثباتی می‌خواهید برای اینکه این کارها درنهایت چه تأثیر مهمی می‌توانند داشته باشند، به افزایش ۱۷ میلیون پوندی فروش این برند نگاه کنید.

متن: مارگو دوی (Margaux Doey)

مارگو دوی یک وبلاگ‌نویس و روزنامه‌نگار آزاد است که در سال ۲۰۱۳ برنده‌ی جایزه‌ی مفهوم جدید برای محصول دیجیتال از آکادمی مجله‌ی PPA شده‌است. می‌توانید او را در توییتر دنبال کنید و سری هم به وبلاگش Outdoor Chics بزنید.

اشتراک گذاری:
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه و نظر خود را برای ما بنویسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *