قدرت طراحی خوب – زیبایی به عنوان نیرویی برای تغییر (قسمت آخر)

اشتراک گذاری:

مقاله‌ای از Jason F. McLennan

قسمت آخر:

TESLA

تسلا مدل S

تسلا مدل S

(کمپانی تولید خودرو و محصولات ذخیره سازی انرژی که به طراحی و تولید خودروی برقی، قطعات انتقال قدرت خودرو و باتری مشغول است – ۲۰۰۳)
این شرکت کارش را با ایده‌ای آغاز کرد که جا برای پیشرفت‌های بسیاری دارد: خودروی الکتریکی. آن‌ها این ایده را با تکنولوژی بالا ترکیب کردند تا تصوری دوباره از این نوع محصولات عرضه کنند. نسل‌های اولیه خودروهای الکتریکی، دارای مشکلات فنی و مکانیکی بالا، برد ضعیف و مشخصات کاربردی متوسطی بودند. (تقریبا مشابه نسل‌های اولیه ساختمان‌های سبز) تسلا تمامی این مسائل را با یک الگوی راهبردی جدید تغییر داد. این خودرو می‌تواند از شهر بوستون تا لس آنجلس با شارژ مجدد مجانی کار کند در حالی که به زیباترین فرم ممکن نیز طراحی شده است. این کمپانی اکنون در حال ساخت مدل‌های ارزان‌تر است، و این ظرفیت را دارد تا همه چیز را در صنعت خودروسازی دگرگون کند. تصور کنید چه رخ می‌دهد اگر دوران پمپ بنزین‌ها و آلودگی‌ها و خراب‌کاری‌های خطوط گاز همگی به پایان برسد؟ تسلا می‌تواند.

Ecovative Design

آجرهای ارگانیک

آجرهای ارگانیک

(این شرکت به ساخت محصولات بسته بندی، مصالح ساختمانی و دیگر محصولات با استفاده از جایگزینی ارگانیک به جای پلاستیک مشغول است. ۲۰۰۷)
این کمپانی ثابت کرده است که هر چیزی می‌تواند به زیبایی بسته بندی شود. بنیان گذاران جوان این شرکت، راهی پیدا کردند تا با کاشت ارگانیک میسیلیوم (رشته رشد کننده) قارچ و ترکیب آن با پسماندهای کشاورزی بتوان جعبه‌های بسته بندی، ایزولاسیون و محصولات مصرفی دیگری تولید کرد که به صورت طبیعی تجدید پذیر باشند. ” محصولات قارچی” آن‌ها این ظرفیت را دارد تا جهان را از پلاستیک رهایی دهد.
آن‌ها هم چنین برای این خلاقیت جایزه سال ۲۰۱۳ The Buckminster Fuller Institute Prize را بردند.
ظرفیت در این زمینه بسیار بالاست، تصور کنید که دور ریختن محصولات دیگر عمل بدی نباشد بلکه بتواند دوباره به طبیعت برگردد، و خاک را تغذیه کند.

Earth Measures

دیوارپوش‌های سبز از Earth Measures

دیوارپوش‌های سبز از
Earth Measures

(شاخه‌ای از کمپانی مصالح COLD SPRINGS در آمریکا که به تولید مصالح سنگی پایدار ساختمانی مشغول است. ۲۰۰۵)
گاهی اوقات لازم است تا به مصالح ساختمانی قدیمی هم نگاهی انداخته شود تا قابلیت‌های پایدار بودن آن‌ها را درک کنیم. سنگ طبیعی یکی از “سبزترین” مصالح موجود است که در صنعت کنونی ساختمان سازی اغلب نادیده گرفته می شود.
کمپانی Earth Measures توانایی تغییر این وضع را دارد، آن‌ها با تبدیل ضایعات صنایع سنگی، نماهای ساختمانی و سنگ فرش تولید می‌کنند. این محصولات وعده‌های بزرگ و با ارزشی در این زمینه می‌دهند و انرژی مورد نیاز برای ساخت و تولید محصولات سنگی را نیز کاهش می‌دهند. آن‌چه که در صنعت مصالح سنگی به عنوان ضایعات دورریختنی محسوب می‌شده، این شرکت آن را به مصالح قابل استفاده با طرح‌ها و بافت‌های زیبای الهام گرفته از طبیعت تبدیل کرده، که بسیار قابل تقدیر است.

الگوی جدید:

بالا بردن یک طراحی خوب، یعنی ایجاد یک قاعده و هنجار جدید برای یک نسل جدید. به عنوان یک جامعه، ما نیز باید سطح توقعات‌مان را بالا ببریم، هر آن‌چه که تولید می‌شود، بر روی مردم و کره زمین تاثیر می‌گذارد، این وظیفه ما تولید کنندگان است که تمام جنبه‌های این تاثیرات را در نظر بگیریم و تنها محصولاتی را تولید کنیم که ارزشمند باشند. ساختن محصولات و ساختمان‌هایی که دوستشان داریم و به آن‌ها توجه می‌کنیم، کمک می‌کند تا یک چارچوب برای گسترش توقعات‌مان ایجاد کنیم که هم بر مخاطب و هم بر طبیعت اثر می‌گذارد. بسیار باعث تاسف است، اگر این فرهنگ جدید طراحی فقط منجر به خریدن بیشتر محصولات شود. من خوش بین هستم، زیرا معتقدم که این فرهنگ جدید در حال تغییر دادن دیدگاه مردم و نوع ارزیابی آن‌ها از محصولات است. باعث می شود آنها سوالات عمیق‌تری از خود بپرسند: آیا من به این محصول نیاز دارم؟ آیا این کالا زندگی مرا پر مایه‌تر می‌کند؟ نتیجه‌های متفاوت فکر کردن می‌تواند بسیار شگرف باشد.
وقتی زیبایی تبدیل به یک مساله عادی شود، جامعه مصرف کننده (نیز شامل مالکان و سرمایه گذاران ساختمان) کمتر از این قاعده را نخواهند پذیرفت. ما حتی شاهد زیبا و جذاب‌تر شدن انرژی نیز هستیم، سلول‌های خورشیدی که در زمانی نامتناسب تلقی می‌شدند، اکنون به عنوان راهکارهایی برای زیباسازی ساختمان به اشکال مختلف در بسیاری از بناها به کار برده می‌شوند.
شرکت‌های جدید در حال باز تعریف کردن محصولات‌شان هستند به روش‌هایی که باعث می‌شوند، کالاهایی را که مردم نادیده می‌گرفتند به محصولاتی مهم در زندگی‌شان تبدیل کنند، در حالی که در مصرف انرژی و منابع نیز صرفه جویی می‌شود.
به زودی وقتی این الگوها به ساختمان‌ها، محله‌ها و همه محصولات اطراف‌مان برسد که با نازیبایی، آلودگی و نابرابری پر شده‌اند، دیگر به شکل کنونی قابل پذیرش نخواهند بود. با ثابت کردن این مساله که می‌توان همزمان با طراحی خوب، عملکرد خوب محیط زیستی را به دست آورد وضع موجود را تغییر می‌دهیم. مردم دیگر کورکورانه شهرهایی را که با تقسیم بندی‌های استانی و خیابانی مجزا شده اند، یا آسمان خراش‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند و ارتباط‌شان با طبیعت را قطع کرده‌اند و یا وجود کارخانه‌ها در حومه شهرها را نخواهند پذیرفت.

طراحی خوب‌، در همه اشکالش پیروز است.

برای بالا بردن ارزش زیبایی، ما باید آن را در هر چیزی که طراحی می‌کنیم، استفاده می‌کنیم و هر چیزی که می‌سازیم، جستجو کنیم – با شروع از ساده‌ترین اجزایی که انتخاب می‌کنیم تا گسترش به شهرهای بزرگی که طراحی می‌کنیم. ما انسان‌ها همیشه به طور غریزی به دنبال زیبایی هستیم. به عنوان شهروندان این سیاره، ما مسئول ایجاد ساختمان‌ها و کالاهای تولید شده اطراف‌مان هستیم که باعث ایجاد ارتباطات و پیوندهای احساسی بین‌مان می‌شوند. زیبایی، آن ربطی است که پیوند را ایجاد می‌کند. نازیبایی و زشتی با یک جهان تجدید پذیر ناسازگار است.


مقاله‌ای از Jason F. McLennan

مدیر عامل موسسه (International Living Future Institute) در آمریکا و نویسنده پنج کتاب از جمله آخرین کتاب او: Transformational Thought

اشتراک گذاری:
1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه و نظر خود را برای ما بنویسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *