قدرت طراحی خوب – زیبایی به عنوان نیرویی برای تغییر (قسمت دوم)

اشتراک گذاری:

مقاله‌ای از Jason F. McLennan

 

قسمت دوم:

انقلاب اپل

من از طرفداران دیرین اپل بودم، زیرا آن‌ها از اندک شرکت‌های آمریکایی هستند که براساس فرضیه اهمیت و تأثیرگذاری طراحی، شرکت خود را تأسیس کردند. هم چنین عقیده داشتم که روزی این کمپانی امکان فراگیری بازار را هم خواهد داشت. اولویتی که طراحان این شرکت برای حس مشتریان هنگام استفاده از محصولات‌شان گذاشته‌اند یک راهکار قابل تحسین است. به جای تمرکز مختص روی عملکرد محصولات، آن‌ها توجه خود را بر روی اینکه چرا مردم محصولات‌شان را می‌خرند یا چگونه محصول‌شان می‌تواند تجربه مشتریان را برای همیشه عوض کند، متمرکز کردند. اپل از اولین تولید کنندگانی است که تجربه را در کنار عملکرد قرار می‌دهد. همه چیز از طراحی‌های فونت تا ارگونومی به دقت فکر شده‌اند و تنها مواردی که دارای زیبایی باشند، ساخته می‌شوند.
جاناتان آیو طراح ارشد اپل از زمان بازگشت جابز تا کنون

جاناتان آیو
طراح ارشد اپل از زمان بازگشت جابز تا کنون

دلیل موفقیت اپل  ترکیب زیبایی و تجربه است که به دقت در محصولات ادغام شده است – به گونه‌ای بسته بندی تکنولوژی‌های موجود در بسته‌هایی با طرح‌های خوب. به دید من صحبت راجع به موفقیت‌های اپل اغراق نیست زیرا این شرکت توانست دانه‌های فرهنگ طراحی را در آمریکا که فاقد آن شده بود بکارد – آنچه استیو جابز، جاناتان آیو و دیگران در این شرکت برای خلق جدید استفاده از موسیقی، کامپیوتر و ارتباط از راه دور انجام داده‌اند، مثال زدنی و فوق العاده است.

البته با این توصیفات باید ذکر کرد که طراحی تنها عامل موفقیت محسوب نمی‌شود. شرکت اپل انتقادات به جا و متعددی راجع به شفافیت در زمینه‌های محیط زیستی و اجتماعی‌اش در کارخانه‌های خارج از آمریکا دریافت کرده است. این شرکت برای این‌که نشان دهد تمام موارد زیبایی، برابری اجتماعی و مسئولیت پذیری در قبال محیط زیست در مرکز کارشان است هنوز راه زیادی دارد و می‌تواند در این زمینه از کارهای بشردوستانه بیل گیتس نیز الگو بگیرد.

معماری نیز وارد جریان می‌شود.

همان‌طور که اپل  به تغییر عقیده عمومی درباره اهمیت زیبایی در کالاها کمک کرد، اکنون می‌توان تغییرات مهمی در راستای تأکید و خواست عمومی برای ایجاد زیبایی در جریان ساختمان‌های پایدار را مشاهده کرد، به خصوص در دهه اخیر، پروژه‌های زیبا و عمیقی از بناهای سبز شکل گرفتند. طراحی این بناها عمق و مفهومی را از بناها نمایان می‌کنند که در نهایت به ارزش مالی، محیطی و احساسی آن‌ها نیز می‌افزاید.

تاییدیه‌های لید niveles certificaciones

راهکارهای جدیدی که برای طراحی پایدار ایجاد شدند (مانند LEED) راه را برای پیشرفت این صنعت هموار کردند، مشتریان بیشتری به عناصر طراحی سبز و پایدار علاقه نشان دادند که طراحان بیشتری را وارد پروژه ها نمود. به یک‌باره پروژه های پایدار در حال کسب جایزه‌های متعدد طراحی بودند، و روزهایی که “طراحی سبز، نازیبا و عجیب بود” به پایان رسیدند. بسیاری از این راهکارها عوامل محیط زیستی و پایداری، از جمله بهینه سازی مصرف انرژی و آب را از اصول ضروری طرح‌هایشان قرار دادند، اما اولین استانداردی که زیبایی را جز یکی از اساس اصلی کار قرار داد LIVING BUILDING CHALLENGE بود. این استاندارد علاوه بر تقویت موارد ضروری قبلی تغییری در طراحی و کیفیت معماری ساختمان‌های سبز ایجاد کرد. اکنون می‌شود دید که ساختمانی که با مسئولیت پذیری ساخته شده کاملا بر پایه زیبایی استوار است، حتی در کوچک‌ترین جزئیات ساختمانی؛ تا جایی که حتی مهندسان مکانیک نیز در پی روش‌هایی برای زیباتر کردن سیستم‌های‌شان هستند، و این یک تحول با ارزش است.

انقلاب محصولات

بر پایه آن‌چه که شرکت اپل آغاز کرد، یک تفاوت اساسی در بازار محصولات مصرفی ایجاد شده است. این تغییر به وجود آمده تا تجربه مشتری را با در نظر گرفتن توقعات آن‌ها – که در حال بالا رفتن است- تغییر دهد، دیگر رقابت کردن بر سر تعداد انتخاب‌ها و قیمت‌های مختلف کافی نیست. مردم اکنون انتظار دارند تا محصولاتی که خریداری می‌کنند تجربه آنها را تغییر دهد. زمان آن رسیده تا مسئولیت پذیری در قبال جامعه و محیط زیست را نیز در طراحی کالاها و در این روال ایجاد تجربه‌های نو دخیل کنیم. در زیر نمونه‌هایی از طرز تفکر جدیدی که در حال شکل گیری است را می‌توان دید:

Nest

ترموستات نِست

ترموستات نِست

(تولید کننده لوازم اتوماسیون ساختمان از جمله ترموستات کنترل دما، دستگاه تشخیص حریق و سیستم‌های امنیتی – ۲۰۱۱)

چه کسی می‌توانست پیش بینی کند که مردم برای خرید یک ترموستات دما هیجان زده باشند یا برای خرید آن به اپل استور بروند؟ ایده این‌که یک ترموستات بتواند از دیدگاه بصری جذاب باشد و در عین حال رفتار مشتری را نیز تغییر دهد، در این نمومه بسیار موفق است. Nest قدرتمند است زیرا تجربه استفاده از محصولی را که در همه جا حاضر است به یک محصول زیبا، و تجربه کار کردن مردم با آن را به یک عمل سرگرم کننده تبدیل کرده، در حالی که ترموستات‌های معمولی اغلب نازیبا هستند و عملکرد پیچیده‌ای دارند. مزایای این محصول چند جانبه است، با یک سرمایه اندک نه تنها صرفه جویی قابل ملاحظه‌ای در انرژی ایجاد می‌شود، بلکه مهم‌تر رابطه مردم و تعامل‌شان با انرژی نیز تغییر می‌کند. ترموستات و کاربر، این روند تغییر را با هم طی می‌کنند. تصور کنید با یک چنین رابط ساده ای، ۲۰-۳۰ ٪ می‌توان در مصرف انرژی صرفه جویی نمود. پروژه بعدی این شرکت ساخت یک محصول جدید تشخیص حریق است که نمونه تجربه‌ای متفاوت که باعث نجات جان افراد نیز هست را معرفی می‌کند.

Dyson

جیمز دایسون، موسس شرکت دایسون در کنار پنکه دایسون

جیمز دایسون، موسس شرکت دایسون در کنار پنکه دایسون

(شرکت بریتانیایی که به طراحی و ساخت محصولاتی از جمله جارو برقی، خشک کن دست، پنکه‌های بدون پره و گرم کن مشغول است – ۱۹۹۳)

این نمونه نیز شرکتی را نشان می‌دهد که جایگاه خود را با طراحی جدید دوباره تعریف کرد. عاجز از الگوهای موجود نازیبا، با عملکرد پایین و نگهداری سخت، آن‌ها فقط به سرهم بندی قطعات برای ساخت محصولات‌شان اکتفا نکردند، بلکه پارامترهای محصول را باز تعریف کردند. جاروی Dyson  بسیار در تغییر افکار عمومی درباره قابل قبول بودن یک محصول، موثر و سودمند بوده است. این شرکت، در حال گسترش، بازطراحی و بازتعریف خشک کن‌های اتوماتیک دست است، به عنوان مثال طراحی شیر آبی که مجهز به خشک کن نیز هست. (دو قطعه در کنار هم در یک محصول)

 آن‌ها همواره چالش‌های مرتبط با مشتریان را در نظر می‌گیرند و موثرترین راهکارهای ممکن برای آنها را نیز بررسی می‌کنند، که بیشتر این راهکارها بهینه سازی در انرژی و البته زیبایی را شامل می‌شوند. مانند دیگر نمونه‌ها در این مقاله، محصولات این شرکت تعریف کننده نوع جدیدی از یک محصول هستند که تاثیر مهمی بر شرکت‌های دیگر برای متفاوت فکر کردن می‌گذارد.

بیتس (Beats)

هدفون بیتس

هدفون بیتس

(محصولات گوشی و بلندگو – ۲۰۰۸)

Dr.Dre و طراحانش ایده گوشی هدفون (اطراف گوش) (Over The Head) را با معرفی محصول جدیدشان در ۲۰۰۸ دوباره به بازار آوردند. در حالی که اکثر محصولات رقیب، تجربه شنیداری مشابهی را عرضه می‌کنند، اما همچنان محصولات Beats بیشترین فروش را دارند، زیرا داستان طراحی و فاکتورهای موثر بر این محصول را تغییر دادند. تا آن‌جایی که اطلاع دارم این کمپانی هنوز در راستای دو اصل دیگر شفاف سازی و پایداری اقدامی انجام نداده است، اما طرز تفکر جدیدی که در ارتباط با عملکرد و فرم آورده، نقطه شروع بسیار خوبی است.


در قسمت سوم همراه ما باشید
قدرت طراحی خوب – زیبایی به عنوان نیرویی برای تغییر (قسمت اول)


اشتراک گذاری:
2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه و نظر خود را برای ما بنویسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *