۱۲ نکته‌‌ برای موفق‌شدن در فریلنسینگ

اشتراک گذاری:

فستیوال OFFF 2015 در بارسلونا: Brand Nu توضیح می‌دهد که چطور به‌عنوان یک فریلنسر در «زمین بازی جدید» راه‌تان را پیدا کنید و پیشرفت کنید.

رادیم مالینیک کارش را از دیزاین شروع نکرد. این کارگردان هنری، تصویرساز، و دیزاینرِ گرافیک که برنده‌ی چند جایزه‌ هم شده‌است، درواقع مدرک مدیریت بازرگانی دارد و تا قبل از ۲۴ سالگی کار دیزاین حرفه‌ای را به‌صورت تمام‌وقت شروع نکرده بود.
او از سال ۲۰۰۵ با نام Brand Nu کار می‌کند و پورتفولیوی بزرگی که از مشتری‌های مختلف دارد – از برندهای شناخته‌شده مانند پلی‌استیشن و کوکاکولا گرفته تا محصولات جدید – را گسترش می‌دهد. او به‌خاطر دیزاین‌های زنده و نوآورانه‌اش مشهور شده‌است.

بمان و باش (Rest & Be)، کاری از Brand Nu

بمان و باش (Rest & Be)، کاری از Brand Nu

البته تبدیل شدن مالینیک به یه یک فریلنسر برگزیده هم یک‌شبه اتفاق نیفتاد. او می‌گوید: «من چند سال قبل از اینکه دوباره تلاش کنم و موفق شوم، یک شروع ناموفق داشتم. هیچ مشتری ثابت یا حتی وبسایتی هم نداشتم. فقط تصمیم گرفتم دیگر تنها کار کنم، چون نمی‌توانستم با رئیسم کنار بیایم.»
او ادامه می‌دهد:«من دوباره به استخدام تمام‌وقت برگشتم، مهارت‌های کلیدی را یادگرفتم و بی‌اغراق، چندصد دیزاین انجام دادم. مشتری‌های ثابت زیادی پیدا کردم و در کنار کار اصلی‌ام شب‌های زیادی بیدار می‌ماندم و کار انجام می‌دادم. این شد که به این نتیجه رسیدم که می‌خواهم روی کارهای خودم بیشتر وقت بگذارم. دیگر وقتش بود که تنها کار کردن را شروع کنم».
ما مالینیک را قبل از شروع سخن‌رانی‌اش درکنفرانس سه‌روزه‌ی OFFF ۲۰۱۵ در بارسلونا پیدا کردیم و با او صحبت کردیم تا ببینیم در طول این یک دهه چه چیزهایی درمورد زندگی فریلنسینگ یادگرفته‌است.

۱- خوشنام‌بودن‌تان بیشتر از کارهایتان شما را جلو می‌اندازد

Birger Yarl؛ تصویرسازی در تابستان ۲۰۱۴ از Brand Nu

Birger Yarl؛ تصویرسازی در تابستان ۲۰۱۴ از Brand Nu

هیچ چیز مهم‌تر از این نیست که نشان بدهید یک آدم واقعی پشتِ اسم‌ برندتان است. مثلاً وقتی من به کسی راهنمایی و مشاوره می‌دهم، او را صادقانه در مورد اینکه چطور کار حرفه‌ای‌اش را پیش ببرد، راهنمایی می‌کنم. وقتی قرار است روی کار دیگران نظر بدهید، بهتر است شخصیت خوشایند و دوستانه‌ای داشته باشید. تأثیر خوشنام بودن، بیشتر از کمپین تبلیغاتی‌ای است که بعد از شش ماه به تاریخ می‌پیوندد.
 

۲- مردم بیشتر به شما گوش می‌کنند

وقتی فقط خودتان هستید، مردم بیشتر به شما گوش می‌کنند و دیگر فقط یک شماره در یک مؤسسه نیستید. در کمتر از شش ماه از زمانی که شروع کردم به تنها کار کردن، در یک پروژه‌ی بزرگِ دیزاینِ دوباره‌ی یک برند، نقش دیزاینر اصلی را داشتم.من را با کارگردان‌های هنری و آدم‌هایی که برایم خیلی بالاتر از آن بودند که بتوانم درک کنم، دور یک میز نشانده بودند و
همه‌شان به حرف‌های من گوش می‌دادند. اصلاً باورم نمی‌شد. شش ماه قبل از این لحظه، یک فروشنده‌ی فرش به من گفته بود که دیزاینر آشغالی هستم. او از کارت ویزیتی که برایش طراحی کرده بودم خوشش نیامده بود. این آخرین کاری بود که در شغل قبلیم انجام دادم.

۳- در مورد پروژه‌ها زود سروصدا نکنید!

تصویر از Brand Nu

تصویر از Brand Nu

من یک بار تصمیم گرفتم درمورد یک کمپین چندملیتی خیلی بزرگ که هنوز وسطِ کارِ ایده‌پردازی‌اش بودم، در وبلاگم مطلبی بنویسم. مؤسسه‌ای که برایش کار را انجام می‌دادم اصلاً از این کارم خوشش نیامد، چون هنوز هیچ قسمتی از ظاهر کار را به مشتری نشان نداده‌بود.
بخاطر این گندی که زده بودم، مؤسسه دیگر قسمت دوم کار را به من سفارش نداد. این اولین پست من در وبلاگ جدیدم بود. هنوز خیلی چیزها بود که باید یاد می‌گرفتم.

۴- با مشتری‌های جالبی روبرو می‌شوید

برای من، به‌یادماندنی‌ترین قسمت‌های کارم ملاقات با آدم‌ها و مشتری‌های فوق‌العاده است. هرکس داستان جدیدی برای تعریف کردن دارد و هر پروژه‌ای با پروژه‌ی دیگر فرق می‌کند. اگر سفارش‌های مشتری‌هایم نبود، هیچ‌وقت دلیلی نبود که صاحبِ صدای نرم‌افزار Siri یا استاد فیلم دانشگاه بربَنک را ملاقات کنم، یا اینکه ویکتوریا بِکام کارم را امضا کند.

۵- مشتری‌هایتان را به‌نوبت عوض کنید

وقتی دیگر قرار نیست برای یکی از مشتری‌های ثابت‌تان کار کنید، فکر می‌کنید که دنیا به آخر رسیده‌است. ولی باید یک جایگزین پیدا کنید، که ممکن است اول کمی استرس آور باشد. به هر حال، باید مشتری‌هایتان را مرتب عوض کنید تا خیالتان راحت باشد که می‌توانید به تولید کارهای خوب ادامه بدهید. مشتری‌های جدید همیشه پیدا می‌شوند.

۶- برای موقعیت‌های اضطراری پس‌انداز داشته باشید

تصویرسازی از Brand Nu

تصویرسازی از Brand Nu

از خوش‌شانسیِ من، وقتی شروع کردم به فریلنسی کار کردن هنوز در لندن زندگی نمی‌کردم و اجاره‌ام ارزان بود. مقدار کمی پس‌انداز برای ادامه کافی بود و من در این وضعیت توانستم آرام آرام قدم‌هایم را بردارم. وقتی دیگر تمام‌وقت به‌صورت فریلنسینگ کار می‌کردم، از قبل برای موقعیت‌های اضطراری پس‌انداز داشتم که البته خیلی زیاد نبود، ولی آن‌قدر بود که نگذارد درمورد آینده نگران باشم.
 

۷- حواس‌تان به سلامتی‌تان باشد

یکی از درس‌های مهمی که در طول کارم یاد گرفتم این است که باید به سلامت و تندرستی‌تان اهمیت بدهید. من یک آدمِ «یا همه‌چیز یا هیچ‌چیز» هستم که خیلی راحت ممکن است هفت روزِ‌هفته را روزی ۱۸ ساعت روی یک کار وقت بگذارم. اگر شما هم این‌طور باشید دیر یا زود از پا می‌افتید و دو برابر زمان نیاز دارید تا دوباره راه بیفتید.

۸- باید یک حسابدار خوب داشته باشید

یک حسابدار خوب استخدام کنید تا دیگر نگران پیدا شدن سروکله‌ی مأمور اداره‌ی مالیات دمِ درتان نباشید. حسابدار شما باید طرفِ شما باشد، نه یک آدم احمق که به اندازه‌ی یک وکیل از شما پول بگیرد.

۹- هدف‌ها در حال حرکت هستند

بمان و باش (Rest & Be)، کاری از Brand Nu

بمان و باش (Rest & Be)، کاری از Brand Nu

من معتقدم هر آدم خلاقی -مخصوصاً آن‌هایی که مسئول هدایت پروژه‌ها هستند- باید خیلی همه‌فن‌حریف‌تر از حالت عادی باشد. ما باید مهارت‌هایی داشته باشیم که فراتر از عنوان شغل‌مان باشند، و همین‌طور معلومات مثال‌زدنی‌ای که پروژه و نتیجه‌ی نهایی‌اش را ضدضربه کند. وقتی در دوره‌ای کار می‌کنیم که هر راهکارِ دیزاینی با تحلیل کارایی همراه است، یعنی در زمین بازیِ کاملاً جدیدی هستیم.
 

۱۰- آماده‌ی تکامل باشید، آن هم خیلی سریع

باید سعی کنید همه‌فن‌حریف باشید و آماده باشید تا با سرعت زیاد تکامل پیدا کنید. من آدم‌های زیادی را دیده‌ام که درست بعد از فارغ‌التحصیلی‌شان و در حالی که فقط به یک سبک آن هم دست‌وپاشکسته می‌توانند کار کنند و با این حال برایشان سؤال است که چرا باید برای درآوردن خرج‌هایشان در کافی‌شاپ هم کار کنند. سبک‌ها و گرایش‌ها می‌آیند و می‌روند و شما باید سعی کنید با این وضع سازگار باشید؛ البته بدون اینکه ویژگی‌های شخصی خودتان را از دست بدهید.

۱۱- شبکه‌های اجتماعی بزرگترین قاتل ایده‌ها هستند

به نظر من شبکه‌های اجتماعی بزرگترین کمکِ هر دیزاینر تازه‌کاری هستند. اما همین شبکه‌های اجتماعی، بزرگترین قاتل ایده‌های خوب هم هستند. چون همه‌ی قسمت هایشان لب تا لب پر از تکه‌های پروژه‌هایی است که هرکدام می‌توانند فوق‌العاده باشند. به نظرم ما سرمان گرمِ بازی اعداد شده‌است. همیشه مشغول جریان توییت‌ها و عکس‌ها هستیم؛ درحالی که می‌توانیم وقت‌مان را روی خلق‌کردن چیزهایی بگذاریم که ممکن است خیلی معنی‌دارتر باشند.

۱۲- خودتان را به چالش بکشید

«عددهای خوش‌یُمن»

«عددهای خوش‌یُمن» (Lucky numbers) یکی از مجموعه‌ی سه مجسمه‌ی رزینی با روکش کروم است که با همکاری Creo design انجام شده‌است.

بهترین قسمت سال قبل برای من این بود که یک سری مجسمه‌ی رزینی کوچک ساختم. این کار را با شروع از یک طرحِ وکتور و با استفاده از طراحی و چاپ سه‌بعدی و با کمک استادکارهای خیلی ماهر انجام دادم؛ با هدف اینکه در مقایسه با کارهای اصلی‌ام به یک چیز جدید و غیرمنتظره برسم.
وقتی نتیجه‌ی کار را در دستم می‌گیرم یاد حسی می‌افتم که موقع در دست گرفتن اولین کارم داشتم. این حس، حس پشت‌سر گذاشتن یک چالش دیگر در راه رسیدن به یک جای جدید است.

متن: جولیا ساگار

منبع: Creative Bloq

اشتراک گذاری:
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه و نظر خود را برای ما بنویسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *