۵ نفر که باید به دیده شدن پورتفولیو خود توسط آنها اهمیت دهید

اشتراک گذاری:

جیسون کرانفورد تیگ شما را در مورد آماده‌کردن پورتفولیو برای مخاطب‌های مختلف راهنمایی می‌کند.

من همیشه تعجب می‌کنم از اینکه می‌بینم خیلی از دیزاینرها یا کسانی که قرار است بعداً دیزاینر شوند با شنیدن سؤال ساده‌ی «ممکن است لینک پورتفولیویتان را برای من بفرستید؟» مات و مبهوت به من خیره می‌شوند.

گاهی وقت‌ها هم این جوابِ بریده‌بریده را می‌شنوم: «اوم، خب رزومه‌ام هست…» باید این راز را به شما بگویم: رزومه‌ی شما برای من اهمیتی ندارد. من نمی‌خواهم در مورد کارهای شما چیزی بخوانم؛ می‌خواهم خودم آن‌ها را ببینم. درست مثل وقتی که می‌خواهم هندوانه بخرم و با دست به آن ضربه می‌زنم تا صدایش را بشنوم، یا یک قاچ از آن را امتحان می‌کنم. من تنها کسی نیستم که این‌طور فکر می‌کند.

پورتفولیوی اندرو مک‌واترز

پورتفولیوی اندرو مک‌واترز

پورتفولیوی شما ممکن است مخاطب‌های مختلف زیادی داشته باشد. هرچند این خیلی خوب است که فکر کنید همه‌ی دنیا علاقه‌مندند درباره‌ی شما و کارتان بدانند، ولی به‌هرحال مخاطب‌های اصلی پورتفولیوتان را می‌توانید در یکی از این پنج گروه دسته‌بندی کنید:

۱- کارفرماها

اگر به‌دنبال این هستید که در یک مؤسسه یا سازمان مشغول به کار دیزاین بشوید، در‌واقع به‌دنبال این هستید که نظر کسانی را که می‌خواهید شما را برای این کار استخدام کنند جلب کنید. اولین مانعی که باید از آن رد شوید، واحد منابع انسانیِ شرکت‌ها است که بعضی وقت‌ها مشکل‌ساز هستند.

مدیر‌های بخش منابع انسانی معمولاً یا تجربه‌ی خیلی کمی در دیزاین دارند یا اینکه اصلاً تجربه‌ای ندارند. آن‌ها ممکن است تنها به رزومه‌تان نگاه کنند و موردهایی که در لیست‌شان دارند را تیک بزنند (خب، ورد که بلد است، فوتوشاپ بلد است،… اوم…چیزی از تجربه‌ی کار با ویندوز ان‌تی ننوشته! رد!) و از این جلوتر هم نروند.
ولی وقتی که توانستید از این مانع بزرگ رد شوید، معمولاً می‌بینید که مدیری که قرار است شما را استخدام کند یک مدیر دیزاین یا یک مدیر خلاقِ مشابه است. آن‌ها معمولاً این‌طور فکر می‌کنند که دلیل اینکه شما موفق شده‌اید تا اینجا برسید این است که شرایط اولیه را داشته‌اید، و حالا تنها می‌خواهند یک چیز را بدانند: اینکه آیا می‌توانید دیزاین مناسبِ وب انجام بدهید؟
پورتفولیوی شما در مورد کارفرماهای احتمالی نقش مشخصی دارد: باید کارهایتان را برای آن‌ها نمایش بدهد، روند کارتان را -شامل هر چیز قابل ارائه‌ای که در آن استفاده کرده‌اید- به آن‌ها نشان بدهد، و نقش شما را در هر پروژه بیشتر از کاری که در آن انجام داده‌اید نشان ندهد. چیزی که سریع‌تر از هر چیز دیگری کارفرمای آینده‌ی یک دیزاینر را در مورد به‌کار گرفتن او بی‌میل می‌کند این است که حس کند او در مورد نقشش در یک پروژه اغراق می‌کند.

۲- مشتری‌ها

پورتفولیوی جِی مور

پورتفولیوی جِی مور

اگر قصد دارید به‌صورت خانگی (فریلنسینگ) کار کنید، باید مشتری‌های باالقوه‌تان را هدف بگیرید. مشتری‌ها هم مانند مدیرهای استخدامِ شرکت‌ها برایشان دیدن چیزهایی که شما برای ارائه دارید جالب‌تر است؛ اما برعکس مدیرها، مشتری‌ها خودشان معمولاً یا آموزش زیادی در زمینه‌ی دیزاین ندیده‌اند، یا اینکه هیچ آشنایی‌ای با آن ندارند. پس پورتفولیوی شما باید بتواند بجز نشان دادن کیفیت کارتان، مشتری‌ها را در مورد ارزش خدماتی که می‌توانید به آن‌ها ارائه کنید متقاعد کند.
صنعتی که ما در آن کار می‌کنیم روز به روز رقابتی‌تر می‌شود. وبسایت‌ها را دیگر معمولاً یا نرم‌افزارها طراحی می‌کنند، یا اینکه از روی قالب‌های آماده سرهم می‌شوند؛ چون این کار به‌صرفه‌تر از به‌کار گرفتن یک دیزاینر واقعی است. شما باید به مشتری‌هایتان نشان بدهید که طراحی انسانی چطور بهترین نتیجه را در مقابل هزینه‌شان به آن‌ها ارائه می‌کند.
مأموریت پورتفولیوی شما در مقابل مشتری‌ها این است که آن‌ها را از طریق چیزهایی که می‌توانید به آن‌ها ارائه کنید تحت تأثیر قرار بدهد. ولی مواظب باشید انتظار بیش از حد در آن‌ها ایجاد نکنید. چون مشتری‌ها ممکن است خیلی راحت این انتظار را پیدا کنند که قرار است یک وبسایت بنز تحویل بگیرند، که این انتظار می‌تواند مشکل بزرگی باشد اگر بودجه‌شان تنها در حد یک وبسایت ژیان باشد! یک مشتری به احتمال زیاد تصوری از هزینه و انرژی صرف‌شده برای کار شما ندارد.

۳- دیزاینرهای دیگر

پورتفولیوی نیکولاس تاریِر

پورتفولیوی نیکولاس تاریِر

همه‌ی ما دوست داریم هم‌قطارهایمان کارمان را قبول داشته باشند. شانس شما برای تحسین شدن کارهایتان از سوی آن‌ها، پورتفولیویتان است. آن‌ها ممکن است دیزاینرهای علاقمندی باشند که دنبال چیزی برای الهام گرفتن می‌گردند، یا اینکه دیزاینرهایی باشند که قرار است کارهایتان را در یک مقاله یا کتاب نشان بدهند، یا حتی یکی از کارهایتان را برای یک جایزه نامزد کنند.
در مورد دیزاینرها، مأموریت شما این است که به آن‌ها این امکان را بدهید تا در کمترین زمان ممکن بتوانند وسعت کارهای شما را ببینند.

۴- رئیس‌تان

ما معمولاً به این فکر نمی‌کنیم که بخواهیم به شرکتی که در آن مشغول کار هستیم درخواست کار بدهیم. با این حال بهتر است پورتفولیوی‌مان را برای بررسی‌های سالانه‌ی شرکت آماده و به‌روز نگه‌داریم. فرم‌هایی که شرکت‌ها برای ارزیابی کارایی کارکنان‌شان استفاده می‌کنند معمولاً افتضاح هستند و به خلاق‌ها فرصتی نمی‌دهند تا خودشان را نشان بدهند. شما باید برای نشان دادن قابلیت‌هایتان و رسیدن به جایگاه‌های شغلی‌ بالاتر، سکوی نمایش خودتان را داشته باشید.
این نسخه از پورتفولیوی شما کمک می‌کند تا رئیس‌تان همیشه بداند که شما چه کارهایی و به چه شکلی انجام داده‌اید. کاری که شما باید بکنید این است که قسمت‌های برجسته، موفقیت‌ها و چالش‌هایی که توانسته‌اید از آن‌ها رد شوید را به او یادآوری کنید.

۵- سازمان‌تان

پورتفولیوی سارا م. بیوِر

پورتفولیوی سارا م. بیوِر

اگر دیزاینری هستید که در یک سازمان استخدام شده (که این روزها خیلی معمول است) پورتفولیویتان باید بتواند در داخل سازمان‌تان قابلیت‌هایتان را اثبات کند. هرچند من پورتفولیوهای زیادی را می‌بینم که برای تیم‌های دیزاینِ سازمان‌ها ساخته شده‌اند، ولی به‌هرحال نقشِ پورتفولیوی شخصی شما می‌تواند این باشد که سازمان‌تان را همیشه تحت تأثیر قابلیت‌هایتان نگه‌دارد.
در مورد پورتفولیوهای داخل سازمانی هم مانند پورتفولیوهای مخصوص مشتری‌ها، تأکید روی تأثیر گذاشتن روی مخاطب از طریق قابلیت‌هایتان بدون ایجاد انتظار بیش از حد در آن‌ها است. باید انتظارهای آن‌ها را مدیریت کنید و گسترش بدهید، و آن‌ها را وادار کنید تا پیشرو فکر کنند.
متن: جیسون کرانفورد تیگ

 

جیسون کرانفورد تیگ یک مدیر نوآوری باسابقه در شرکت کپیتال وان است که این تابستان در کنفرانس وب‌ویژنز سخنرانی می‌کند و از طریق روزنفلد مدیا برای آموزش حرفه‌ای در دسترس است.

منبع:(Creative Bloq)

اشتراک گذاری:
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاه و نظر خود را برای ما بنویسید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *